Barnehage- og skulebasert kompetanseutvikling
Ein svært avgjerande faktor for kvaliteten på tilbodet i barnehage og skule er dei tilsette sin kompetanse og deira evne til å leggja tilrette for- og motivera til barn og unge si læring og utvikling.
Barnehage- og skulebasert kompetanseutvikling skal fremja dette arbeidet. Dette arbeidet skjer i det profesjonelle læringsfellesskap.
Dette arbeidet er del av system for kvalitetsutvikling i barnehage og skule/SFO i Sauda. SFO er del av skule og går inn som del av omtalen av skulebasert kompetanseutvikling.
Sauda kommune har eit felles system for- og samarbeid med Vindafjord og Suldal kommune i dette arbeidet.
System for kvalitetsutvikling, VISS-kommunane (Vindafjord, Suldal og Sauda)
Barnehage- og skulebasert kompetanseutvikling inngår som ein del av arbeidet i det profesjonelle læringsfellesskapet. Arbeidet skal vera skreddarsydd kvar barnehage og skule, og dei tilsette skal sjølv vera skreddarane i eit felles arbeid.
Inkluderande fellesskap skal liggja som overordna målsetting for alt arbeidet som blir gjort. Barn, unge og føresette skal bli involvert i arbeidet. Styrar/rektor skal styra og leia arbeidet.
- Nokre år vil barnehagen eller skulen inngå i eit partnarskap med høgskulesektoren. Dette skjer etter plan i det regionale leiarsamarbeidet i NordR skule og KBR nord (nettverk barnehage) og i samarbeidsforum Rogaland.
- Dei år eininga er med i eit partnarskap, startar dette opp i forkant av fase 1, og vil gjelda alle fasane i kompetanseutviklingsarbeidet.
- Når partnarskapet med høgskulesektoren blir runda av, held barnehagen/skulen fram med kompetanseutviklingsarbeidet.
Føremålet med barnehage- og skulebasert kompetanseutviklingsarbeid:
- Barnehagen og skulen skal jamnleg vurdera i kva grad organisering, tilrettelegging og gjennomføring av tilbodet medverkar til å nå dei måla som er fastsette i rammeplan for barnehagar, læreplanverket for grunnskulen og kommunale planar og føringar. (Barnehage- og skulebasert vurdering.)
- Barnehagen og skulen skal driva eit systematisk og kontinuerlig forbetringsarbeid av eige arbeid og organisasjon.
- Dei tilsette skal utvikla den gode praksis saman. "Slik gjer me det i vår barnehage/på vår skule/i vår kommune!" Det handlar om kva ein gjer i det profesjonelle læringsfellesskap, ikkje om kva den tilsette gjer åleina.
- Barnehagane og skulane skal jamleg få del i partnarskap og samarbeid med høgskulemiljø og/eller anna kompetansemiljø for å få hjelp til å utvikla den beste og forskingsbaserte praksis. Høgskulemiljøet får via partnarskapet del i erfaringsbasert kompetanse.
Det barnehage- og skulebaserte kompetanseutviklingsarbeidet skal dokumenterast. Følgjande område skal vere dokumentert:
- Plan for kompetanseutviklingsarbeidet:
- Plan for fellestid/utviklingstid:
- Kvar eining skal ha ein plan som viser kva tid ein skal jobba saman om kompetanseutviklingsarbeidet.
- Av planen må det også koma fram kva tid ein skal evaluera arbeidet.
- Plan for involvering av barn/unge og føresette:
- Det må også liggja føre ein plan som viser korleis ein vil involvera barn/unge og føresette undervegs i arbeidet.
- T.d møteplan med tema for FAU, SU, elevråd e.l.
- Dokumentasjon av prosessar og involvering:
- Det blir skrive referat frå alle møte der involvering, refleksjonar og drøftingar i dei ulike fasane kjem fram.
- Det kjem også fram av dokumentasjonen korleis ein har fulgt opp ulike innspel som kjem fram av tidlegare referat.
- Dokumentasjonen skal kunne bli lagt fram ved t.d tilsyn, ekstern vurdering m.m.
- Tilsette i barnehagar, skular og utdanningsadministrasjonen deltek i ulike lærande nettverk gjennom året, både kommunalt og interkommunalt.
- Desse kjem i tillegg til dei lærande møte i kvar eining.
- Føremålet med lærande nettverk er felles kompetanseløft, gjennom erfarings- og kunnskapsbasert deling.
Årshjulet blir tilpassa partnarskap med høgskule eller andre samarbeidspartar.
- Som ei oppfølging av nasjonale og kommunale styringsdokument skal kompetanseutviklingsarbeidet til eininga alltid styrkje arbeidet med personleg, sosial og læringsmessig inkludering av alle barn og unge.
- Dei nasjonale målsettingane for "Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderande praksis skal bli innfridd bl.a som del av arbeidet med barnehage- og skulebasert kompetanseutvikling.
- Eininga skal velgja seg eit mål - eit område - for arbeidet sitt som er forankra i rammeplan/læreplan.
Involvering:
- Barn/unge, føresette og tilsette skal bli involvert i prosessen med val.
Dokumentasjon:
- Det overordna mål blir valt ut frå felles refleksjon og drøfting over kva barnehagen/skulen har behov for- og ønskje om å ha som utviklingsområde.
- NB! Prosessen blir dokumentert gjennom referat frå ulike møte som viser refleksjonar, vurderingar og involvering.
Samla analyse:
- Ein gong årleg, i perioden mellom januar - mars, skal barnehagen/skulen gjennomføra ein samla analyse av eininga.
- Til grunn for arbeidet ligg referat frå dei analysar og vurderingar som er gjort av observasjonar, undersøkingar og prøvar tidlegare i barnehage- og skuleåret.
- Ståstadsanalysen på Udir.no er gir nyttig informasjonsgrunnlag.
Spørsmål til analysearbeidet:
Del 1: FUNN (fakta)
- Kva viser resultata av positive funn?
- Kva viser resultata av mindre positive funn?
Del 2: ANALYSE (vurdering):
- Kva har me av praksis som kan ha gitt dei positive funn?
- Kva har me av praksis som kan ha gitt dei mindre positive funn?
Konklusjon ut frå den samla analysen:
A. Partane blir samde om eit mål dei vil jobba for å nå i sitt eige forbetringsarbeid.
eller
B. Har eininga allereie eit mål dei jobbar mot skal dei ut får analysen vurdera:
1. Er det behov for å jobba meir med tiltak for å nå mål på dette området? (Held fram med same kompetanseutviklingsplan)
eller
2. Er det behov for å justera/spissa det valte satsingsområdet? (Justerer kompetanseutviklingsplan)
eller
3. Har ein nådd dei oppsette mål, og ønskjer å retta blikket mot nye satsingsområder? (Ny kompetanseutviklingsplan)
Involvering:
- Barn/unge og føresette skal bli involvert i prosessen. Dei skal få uttala seg om kva dei opplever fungerer godt, og mindre godt av dagens praksis på området.
Kvifor er det behov for ei utvikling/endring?
- kollegiet skal beskriva nå-situasjonen på det valte utviklingsområdet, basert på informasjonsgrunnlaget frå fase 2.
- Dette kan bli beskrive som eit "utfordringsbilete" - kva er grunnlaget for at ein ønskjer endring/utvikling på dette området?
- Utfordringsbiletet må bli beskrive slik at det gir alle ei forståing for kvifor det bør skje endring på det valte området. Motivasjon for endring.
- Beskrivinga skal vera mest mogleg faktabasert, basert på kunnskapsgrunnlaget i analysefasen.
- Beskrivinga skal ta utgangspunkt i barn og unges utbyte av av tilbodet, jmfr. rammeplan og læreplan.
Involvering:
- Barn, unge og føresettes perspektiv skal også inngå som del av beskrivinga.
Dokumentasjon:
- Prosessen blir dokumentert.
Kva opprettheld utfordringsbiletet?
- For å få til varig endring, er det viktig å finne ut kva som opprettheld den praksis ein ønskjer å endra/vidareutvikla.
- Dette kan ein finne ut ved å bruka pedagogisk analyse: Kva er det som opprettheld praksis slik den er i dag?
- Dei oppretthaldande faktorane blir også ei beskriving av nå-situasjonen, del av utfordringsbiletet.
- I BTI-rettleiar kan du finne verktøy som hjelper til med pedagogisk analyse.
- Pedagogisk analyse av dei oppretthaldande faktorane er også ei hjelp for å finne meir treffsikre tiltak. Tiltaka må redusera og/eller fjerna dei oppretthaldande faktorane.
Involvering:
- Barn/unge, tilsette og føresette skal få koma med innspel til kva som opprettheld praksis.
Dokumentasjon:
- Prosessen blir dokumentert.
I eit framtidsbilete skal de beskriva korleis de ønskjer praksis skal vera når de har fått meir kompetanse på dette området. Framtidsbiletet er gjerne to-delt:
1. Framtidsbilete som fortel korleis ønska situasjon er på området:
- Ut frå mål som er sett skal ein laga ei eller fleire setningar som beskriv korleis situasjonen er når mål er nådd.
- Framtidsbiletet skal vera knytt til barn og unges utbyte av tilbodet (måloppnåing), jmfr. mål i rammeplan og læreplan på valt område.
2. Framtidsbilete som viser ønska måloppnåing: (Korleis vite om mål er nådd.)
- Ved å ta utgangspunkt i utfordringsbiletet i fase 3, kan ein setja opp eit framtidsbilete.
- Korleis vil eininga tal, observasjonar, opplevingar m.m skal vera endra når mål er nådd?
- Barn/unge, tilsette og føresette skal enkelt kunne samanlikne resultat med framtidsbiletet for å sjekke ut om mål er nådd.
Involvering:
- Barn/unge, føresette og tilsette skal vera involvert i å beskriva framtidsbiletet.
Dokumentasjon:
- Prosessane blir dokumentert i referat.
Gjennomføring av tiltak:
- Tiltak blir valt ut frå kva som kan redusera og/eller fjerna ein oppretthaldande faktorar. Nokre gonger er det naturleg å sjå oppretthaldande faktorar samen, eit tiltak kan treffa fleire av dei.
- Når ein har fått fjerna/redusert ein/fleire oppretthaldande faktorar, går ein vidare til ny(e) oppretthaldande faktor og finn tiltak som kan fjerna/redusera denne/desse.
- Det er viktig å prøva ut eit/få tiltak om gangen for å kunne evaluera kva som gir effekt.
- Evaluering må også omfatta kva ein gjer vidare. Det er 3 moglege utfall av evalyering:
- Skal tiltak bli varig del av barnehagen/skulen sin praksis? Dette skal då inngå i barnehagen/skulen sitt internkontrollsystem.
- Skal ein justera noko på tiltaket, og gjennomføra ein ny utprøvingsperiode? (Deretter ny evaluering.)
- Skal ein avslutta tiltaket, fordi det hadde ikkje ønska effekt?
Kompetanseauke som følgesvenn til tiltak:
- Tiltak rettar mot barn/unge og kompetanseauke som fører til auka kvalitet på gjennomføring av tiltak, skal vera som "hand i hanske" i utviklingsarbeidet.
- Dette kan t.d bli organisert som lærande møte innanfor tema.
- Barnehagen/skulen kan få tilført kompetanse t.d ved:
- å ta i bruk kompetansepakkar på Udir.no
- samarbeid med PPT ved bruk av kurskatalogen dei har.
- lesa felles litteratur.
- partnarskap med høgskule/universitet e.l
Involvering:
- Barn/unge, føresette og tilsette skal vera involvert i arbeidet.
- Det er viktig at alle partar bidreg med tiltak slik at ein får større effekt av innsatsen.
Dokumentasjon:
- Referat frå prosessarbeidet kring val og evaluering av tiltak.
- Eigar vil 1-2 gonger årleg ha dialog med kvar eining om effekt av kompetanseutviklingsarbeidet og anna arbeid.
- Dialogmøtet skal bidra til å styrkja kompetanseutviklingsarbeidet i kvar eining, i tillegg til å gi eigar informasjon.
- Informasjon i desse dialogmøta inngår som del av kommunenivå sitt arbeid med å følgja opp kvalitetsutvikling i barnehagane og skulane, ekstern vurdering.
- Informasjonen blir også brukt som del av kvalitetsmelding for barnehage og skule, i ei evaluering av arbeidet.
- Kvalitetsmeldinga, og dermed kompetanseutviklingsarbeidet, følges opp i økonomiplanarbeidet og anna planarbeid for kommande år.
Publisert av Målfrid Selvik Årthun
Publisert 13.10.2021 14.44