Ny hverdag - samfunnet har åpnet opp

Regjeringen har nå åpnet opp for en «normal hverdag, med økt årvåkenhet».

Regjering og helsedirektorat sier også at man må forvente økt smitte i samfunnet, og økt dødsfall som resultat av gjenåpningen.

Lovmessig er det nå den enkelte som blir ansvarlig for mye av det samfunnet hittil har tatt ansvaret for.

Kommunens rolle blir nå kun å teste, samt gi beskjed til de som tester positivt, om å gå i isolasjon. Ihht helsedirektoratet skal selvtester kun brukes i områder med høyt smittepress. Sauda kommune følger denne anbefalingen, slik at all testing i utgangspunktet skjer ved teststasjonen.

Den smittede – eller dennes pårørende – blir nå ansvarlig for å varsle sine nærkontakter om at de er nærkontakter, samt oppfordre disse til å la seg teste.

Plikten for smittede til å gå i isolasjon i 5 dager, er nesten den eneste plikten som er lovpålagt. Ellers er det kun anbefalinger.

FHI sine anbefalinger i forbindelse med åpningen av samfunnet FHI

Anbefalingene til FHI viser av bildet til venstre.

Råd ved nyoppståtte luftveissymptomer

(feber, hoste, sår hals, tap av lukte- og smaksans, nedsatt allmenntilstand):

Hold deg hjemme
Test deg for covid-19. Dette gjelder først og fremst ungdom og voksne. For barn, kan foreldre vurdere om barnet trenger testes eller se det an, men testing bør vurderes dersom barnet får nyoppståtte symptomer etter nærkontakt med bekreftet tilfelle.

Når kan du vende tilbake til jobb og skole?

Ungdom og voksne bør ha en negativ covid-19-test før de vender tilbake.
Hvis symptomene forsvinner helt etter én dag, kan du vende tilbake til jobb og skole.

Ved vedvarende symptomer bør du bli hjemme til allmenntilstanden er god, symptomene er i tilbakegang og du har vært feberfri i 24 timer, uten bruk av febernedsettende preparater. I de fleste tilfellene bør du holde deg hjemme i et par dager.

Ved mer alvorlige eller vedvarende symptomer, kontakt lege for vurdering.

Når du har testet negativt for covid-19, og symptomene er milde og allmenntilstanden ikke er påvirket, behøver du ikke å holde deg hjemme.

For mer info, se generelle smittevernråd for befolkningen på FHI sine nettsider.