Det er viktig å ha god dialog rundt kva ein kan forventa som effekt av tiltak, og kor raskt ein kan forventa effekt. Denne dialogen må vera mellom barnehage/skule og PPT, og med barn/unge og føresette.
Tilsette i barnehagar og skular kan svært sjeldan "fiksa" utfordringar barn/unge har. Menneske er ikkje maskinar eller "ein ting." Menneskeleg utvikling er prosessar, og det er barn/unge som er motoren i sin eigen prosess. Det er viktig at barn/unge får vera i førarsetet sjølv, at ikkje føresette eller barnehage/skule overtar og overstyrer utan barn/unge sin medverknad. Det kan gi motsett effekt av det som er ønska.
Oppdraget til tilsette i barnehagar og skular er å gi fart/kraft til motoren: Å leggja tilrette for at barn og unge skal få oppleva meistring på sitt nivå og bidra til at dei får ei god utvikling ut frå sine føresetnadar.
Når ein prøver ut tiltak, er det viktig å setja av ein viss periode til utprøving, før ein evaluerer. Etter evaluering kan det vera naudsynt å justera/endra tiltak, før ein går på med ein ny utprøvingsperiode. Det inneber at ein utprøvingsperiode må gå over ei tid, det er ingen "quick fix."
I evaluering må ein vurdera kva utbyte barn/ungdom har av tiltak som er sett inn. Det er tiltaket ein kan endra på.
For å realisera heile potensialet sitt vil eigeninnsats vera avgjerande. Barnehage/skule og føresette må samarbeida for å motivera barn/ungdom til dette. Føresette og tilsette skal og må ha forventningar til alle barn/unge. Det er å fortelja barn/unge at me har tru på dei, derfor er det viktig at ein ikkje legg forventningslista ned.
Men, dei skal ikkje gjera jobben for barn/unge! Dei same prinsipp om "øving gjer meister" gjeld om det er å kle på seg sjølv, spela piano, fotball eller å lesa. Ansvar for eiga læring betyr ikkje at barn/ungdom blir overlatt til seg sjølv, men at det må vera balanse mellom den innsats tilsette og føresette bidreg med, og det barn/ungdom sjølv bidreg med. Sjølvsagt tilpassa barn/unge sine føresetnadar. Alle kan klara noko!
Tilsette og føresette skal berre liggja litt i forkant av barn/ungdom si utviklingssone (jmfr. proximale utviklingssone, Yygotsky) , slik at dei bli motivert og er deltakande på si eiga utviklings- og læringsreise. Tilsette og føresette skal ikkje overta styring for barn/ungdom. Dei skal heller ikkje liggja så langt framfor at barn/ungdom mistar motivasjon og kjensle av meistring, og vil gi opp.